It was a long time ago that I found this one movie amazed me a lot. I can't help but to think about all the possibilities that the film conveyed. I still find it all fascinating. About life and death, the secrets behind human mind, sacred bond of friendship and the quiet meaning of love. It was the movie! Dealing with all the above. Beautifully done.
If you want to produce a movie, this is the way to do it. If it is as simple as cut and paste, well, all movies should be done like this. Just cut and paste Phenomenon and you have a good movie. Its magic, the humor, wittiness of the dialogues, down to earth characters (who have ever thought that American could be so down to earth and polite!!! Hollywood has long and proudly shown us that Americans are nasty bad-mouth black-cultured people (though they are white), love to kill (and still doing it), few vocab-people and unable to survive without a few bad words in every sentence they deliver) and a society without a decent civilised culture.), were amazing.
I want to comment about this movie and the frustration over Malay drama and movies, which seem to lose direction to where it is headed.
Jon Turtletaub sebagai pengarah melakukan dengan begitu sempurna tanggungjawabnya. Dari segi shot, lighting dan penghayatan watak, langsung tidak ada kesilapannya. Dialog disampaikan dengan jelas dan begitu tertib. Alangkah baiknya kalau ada orang begini sebagai pengarah di negara kita.
Elemen-elemen penting yang perlu ada dalam sesebuah filem untuk menjadikan ianya istimewa seperti unsur-unsur magiknya, keperwiraan watak-wataknya, unsur hiburannya dan akhir sekali romance digarap dengan baik sekali.
Tema biasa diambil, seorang makenik yang sepanjang hayatnya cuma tinggal di pekan kecil, jatuh hati dengan seorang janda beranak dua. Ini adalah asas kepada penceritaan. Kemudian digarap masuk keperluan untuk menonjolkan apa kah magiknya filem ini.
Lalu dimasukkan
1. Watak utama terdedah kepada cahaya dari langit
2. Watak utama menjadi terlalu pandai kerana dedahan tersebut.
3. Sepanjang penceritaan akan menonjol kebolehan baharu watak utama.
Unsur magik yang amat menarik. Menjadikan cerita ini amat tersendiri. Magik dalam erti kata lain bukan lah dengan menunjukkan seorang ahli silap mata menunjukkan kebolehannya.
Seorang penulis skrip semestinya mempunyai pemikiran teratur yang sebegini. Mula dengan meletakkan tema sesebuah cerita. Kemudian dimasukkan keempat-empat kriteria yang menjadikan ianya istimewa.
Unsur awalnya adalah magik. Apa yang diklasifikasikan sebagai magik adalah satu keistimewaan tertentu melalui penceritaan persekitaran atau perwatakan yang memberi sedikit fantasi, membuka imaginasi serta menggerakkan sensasi keseronokan dikalangan penonton.
Seorang penulis harus mampu berfikir dengan membentuk sebuah cerita. Kerana seni visual adalah seni bercerita. Kalau kita mengkaji Phenomenon maka unsur magik yang dimasukkan adalah watak utama menyambut hari ulangtahun kelahirannya, penuh meriah di sebuah pub. Kerana dia, George O Mally adalah seorang makenik yang baik hati. Semua orang kenalnya. Elemen magik masuk apabila pada tepat 12 malam ketika mendongak ke langit, dia pengsan akibat terpncar cahaya dari langit.
Ceritanya dibawa... apabila kebolehannya mulai terserlah dalam pelbagai bidang. Inilah faktur yang mencantikkan cerita. Namun cerita ini tidak lari dari tema asalnya.. kisah percintaan watak utama yang terlalu cinta seorang janda anak dua.
Unsur keperwiraannya dibawa masuk ke dalam cerita dengan menunjukkan perwatakannya sanggup berkorban untuk kawannya walaupun dia akan mnghadapi kesusahan. (Ketika kawannya ditangkap kerana berjaya memecahkan kod rahsia kerajaan), watak utama menyerah diri kerana tidak mahu kawannya didera. Tidak itu saja, dia telah menentukan jodoh buat kawannya yang takut perempuan.
Unsur keperwiraan juga ditunjukkan melalui sikap kelakian watak utama umpamanya amat setia kepada seorang wanita serta usahanya menjadi manusia biasa walaupun dengan segala keistimewaannya.
Tujuan unsur unsur keperwiraan dijadikan antara elemen utama penceritaan adalah, kalau unsur magik membuka sedikit fantasi atau sensasi di kalangan penonton, unsur keperwiraan meledak semangat penonton untuk menyokong watak utama.
Unsur hiburan dalam filem ini tidak mengambil pendekatan terus atau langsung apa itu hiburan. Bagaimanapun ia mempertengahkan budaya masyarakat tempatan sebagai unsur hiburannya. Tujuannya dengan budaya, masyarakat terhibur. Jadi kita melihat George akan bertani. Kita dihidangkan dengan pemandangan yang amat menghiburkan. Memberi ketenangan kepada mata dan hati yang melihat.
Dari sini jelaslah klasifikasi hiburan itu tidak terletak kepada penggunaan penyanyi utk menyanyi lagu atau pergi berhibur di kelab malam. Hiburan itu adalah faktor sampingan di dalam filem yang dapat memberi ketenangan sejenak dalam menghayati drama atau filem tersebut. Satu pendekatan, asalkan ianya menenangkan penonton adalah hiburan. Unsur komedi, dialog perwatakan bersahaja, permainan rakyat (catur umpamanya) adalah antara kriteria hiburan.
Akhirnya romance. Tujuannya adalah memainkan perasaan penonton untuk merasa hiba atau sedih bersama watak. Untuk merasa gembira dan terhibur bersama watak. Malah tujuan utama romance atau percintaan ini adalah untuk mengikat penonton dengan perwatakan.
Kita melihat George O'Mally sukakan seorang janda. Tiap hari dia akan membeli sebuah kerusi yang dibuat janda tersebut. Buatannya tersangat buruk tetapi George sentiasa membelinya. Kerana cintanya. Cintanya dilafazkan tetapi janda tersebut berulang kali menolak kerana dia tiada masa untuk bercinta. Anak-anak perlu perhatiannya sepenuhnya. Namun George tetap berusaha. Tidak berputus asa. Matinya Gorge juga dalam keadaan cinta yang mendalamterhadap janda anak dua ini. Ini menjadikan unsur romance di dalam penceritaan ini unik.
No comments:
Post a Comment