Menulis skrip drama TV dan mengelak
writer’s block
Writer’s block atau sekatan
penulisan kadang kala boleh membawa kebuntuan sehingga berhari lama. Ada
kalanya berbulan. Biasanya terjadi kalau seseorang penulis menghadapi kebuntuan
untuk membina ceritanya. Ini mungkin disebabkan masalah peribadi serta emosi
atau kemungkinan penulis tidak memahami teknik penulisan mudah dalam pembinaan
skrip. Tanpa mahu mengaitkan penulisan ini pada konteks permasalahan peribadi
yang menyebabkan kebuntuan penulisan, tulisan ini lebih terdorong kepada
penyediaan skrip bagi mengatasi kebuntuan dari sudut teknikalnya.
Aspek utama yang harus
diambil kira setelah memilih genre penceritaan yang mahu ditulis adalah
menetapkan dalam pemikiran bahawa ini bukannya drama radio tetapi ia adalah
drama TV. Dalam drama radio, dialog dibina untuk menerangkan babak atau
menyambungkan babak. Ia turut mencurahkan rasa agar penonton terharu dengan
dialog yang disediakan. Dalam drama TV, fokusnya adalah kepada visualisasi.
Bagaimana dalam bentuk visual kita membina plot dan jalan cerita agar menyentuh
rasa penonton. Kebanyakan penulis tidak dapat membezakan antara drama radio dan
drama TV, langsung jadinya babak yang dibawa di dalam drama TV tidak memberi
kesan kepada penonton.
Drama radio = dialog
menerangkan babak dan mencurahkan rasa.
Drama TV = pembinaan babak
(visual) untuk menyentuh rasa penonton.
Point pertama harus
ditegakkan di sini adalah kita menulis drama TV.
Point kedua adalah
mengklafikasikan rasa yang mahu disentuh. Ini di atau awal awal lagi sebelum kita mula mengetuk
keyboard.
Antara rasa yang mahu dibawa
adalah pada permulaan drama adalah pengenalan kepada watak. Sama ada watak yang
mahu ditonjolkan itu jahat, baik, mulia bagus atau sebagainya. Ambil contoh,
kita mahu mempertengahkan kegigihan seorang ibu muda menjaga anaknya dengan
segala cacian dari orang keliling kerana dikatanya anaknya anak haram sebagai
contohnya. Temanya saja mungkin sudah menyentuh apalagi kalau anak yang dibela
adalah anak sahabat baiknya yang sudah meninggal dan mengamanahkan anak
kepadanya, seorang gadis. Dalam drama radio mudah sahaja, ambil dua jiran
tertangga dan mereka mencaci watak utama yang kita mahu ketengahkan. Mungkin ia
boleh dibuat pertemuan di kedai apabila kanak-kanak berlalu mereka mula
mencaci. Si emak datang lalu menarik anaknya dengan dialog mengajaknya pergi
dari situ. Drama TV, kita mahu penonton
merasai kesusahan watak utama. Isunya di sini adalah kesusahan dan pengorbanan.
Kita boleh bina babak awal lagi dengan siibu kemungkinan tidak sihat tapi masih
bekerja.
Mencuci lantai di stesyen
keretapi umpamanya. Kawasannya luas, kerjanya berat, apa lagi kalau ada air
tertumpah dan orang lalu lalang.
Babak di dalam TV seharusnya
ada unsur dramatik atau keterlaluan. Tujuannya mudah. Untuk menyentuh rasa
penonton. Penulis biasa boleh membawa babak ini dengan meletakkan siibu mencuci
lantai hampir keseluruhan kawasan dengan beberapa montaj. Selitkan dengan
sesekali siibu akan berhenti keletihan dan penat kerana dia masih sakit. Babak
begini adalah babak biasa.
Babak biasa tidak cukup menarik!
Kita perlukan babak lebih
menonjolkan. Di tangan kita sudah ada babak biasa yang mahu diketengahkan, tapi
ianya belum cukup kuat. Siibu yang bekerja sebagai pencuci lantai mencuci
lantai yang luas dalam keadaan kesihatan yang kurang memuaskan. Kita mahu
melebih dalam penonjolan kita. Si ibu tidak begitu sihat tapi kawannya yang
juga bekerja dengannya ada masalah sikit. Dia dalam sakitnya (dari dialog kawan
sekerjanya mengatakan mukanya agak pucat dan dia sendiri mengaku dia letih dan
tak sihat), mengambil tugas rakannya. Maka ditonjolkan sikap mulianya. Penonton
segera mudah mengenalpasti wataknya. Keduanya kita mahu penonton merasa
kesusahannya.
Mahu babak lebih dramatik,
masukkan babak yang membina rasa kasihan. Watak utama terlambat hendak lap kemudian
ada orang yang lalu lalang hampir jatuh kerana lantai licin. Air belum dilap.
Lalu dimarahi si ibu dengan kata-kata yang merendahkan martabat seseorang.
Contoh patutlah awak cuma lap lantai… tak ada akal.. Masukkan pencelahan kawan
yang sepatutnya membuat kerja dengan cuba menenangkan rasa hiba kawan selepas
dicaci. (Penting untuk memperkuatkan watak).
Melebihkan kejadian di dalam
cerita atau babak adalah untuk menerangkan tentang watak. Cara melakukannya….
Fikirkan babak biasa kemudian cari unsur unsur menyedihkan atau unsur
mengembirakan. Contoh ada orang simpati dan bagi duit lebih kerana anak dia
yang tumpahkan air tetapi duit ditolak kerana itu bukan pendapatannya. Kawannya
pula yang biasanya menjadi pengukur rasa apabila dia sekali lagi menegur
konflik babak. Contohnya, “kalau aku, aku dah ambil, kau bagi balik buat apa,
kau bukannya senang! Ingat anak sama lain kali sebelum menolak!” Dari sini,
kemuliaan watak sudah ditonjolkan awal lagi.
Kemudian dilalutkan untuk
menunjukkan kesungguhan menjaga anak. Balik di rumah, sudah malam, anak sudah
keletihan. Tidur tersengguk di lantai tidak berlapik di rumah. Berikan beberapa
saat untuk mengukur rasa si ibu melihat anaknya. Matanya berair, tangannya
menggenggam kuat nasi yang dibawa. Tanpa dialog, rasa si ibu ditonjolkan. Babak
begini tidak perlu dialog untuk mengikat rasa. Pertamanya tersengguknya si anak
sudah menyentuh penonton. Dari mata si ibu dengan air matanya cuma bergenang
cukup untuk menunjukkan rasanya. Kita mengikat penonton untuk merasa. Kemudian
diajaknya anak makan bersama. Mengejutkan si anak, tanyakan dahulu dia mahu
tidur atau makan. Lalu si anak kata dia hendak makan, lapar. Kemudian sertakan
dengan unsur gembira dalam drama supaya penonton turut tersentuh dengan watak.
Si ibu tak perlu menyuap si anak… itu perkara biasa.. yang peliknya kalau si
anak menyuap si ibu. Maka kita sudah
memperkenalkan dua watak di dalam cerita.
Bila difikirkan babak biasa
atau am, kita memasukkan unsur dramatik berlebihan di dalamnya. Terpulang kepada
corak rasa yang mahu disentuh.
Untuk mengelak kebuntuan
dalam penulisan, status mental penulis adalah
1. Mencari babak mudah
2. Memikirkan sudut rasa yang
mahu disentuh.
3. Menyelitkan unsur
berlebihan di dalam babak iaitu sedikit luar dari pemikiran biasa.
Memikirkan unsur dramatik
dalam babak dengan memasukkan unsur berlebihan adalah kerana penonton sudah
biasa menyangka perkara biasa. Masukkan unsur berlebihan adalah untuk
mewarnakan minda penerimaan watak.
Bersambung….
No comments:
Post a Comment