Buku Cinta Abah:- Semua ramuan siap disediakan tetapi tiada rasa
9 malam TV3 1/10/16
Pengarah: Amie Maziah
Telemovie Buku Cinta Abah
yang ditulis oleh Tok Uban ditonton saya cuma lewat sehari selepas penayangannya
di TV3. Terlalu banyak cerita hantu di Astro apabila masuk bulan Oktober dan
sebagai penggemar tegar cerita hantu, saya lebih suka menghabiskan masa melayan
seram diri. Buat masa ini, nampaknya, seram diri ini cuma dilayan dan dirasai apabila
menonton cerita hantu luar negara sahaja kerana mungkin hantu luar negara lebih
seram dibanding dengan hantu dalam negara. Saya ingin memuji cerita Hollow
terbitan sebuah syarikat dari Vietnam, ianya sangat menarik, sangat menganggu
minda dan cantik. Nampaknya, filem-filem Vietnam sedang menuju ke arah yang
betul dengan mutu lakonan dan drama yang amat menarik.
Ke mana arahnya drama dan
filem negara kita? Hmmmm……
Cerita Tok Uban ini
menggambarkan sebuah kisah di mana seorang jurutera telah dipenjara kerana
kesalahan membunuh dengan tidak sengaja, menulis kisah cintanya di penjara dan
kisahnya itu menarik minat seorang penerbit buku untuk menerbitkannya
(akhirnya, anaknya sendiri!). Tulisannya yang kaya dengan bahasa indah menarik
minat siapa sahaja membacanya. Malangnya, buat penonton, tidak satu pun baris
keindahan bahasa buku yang ditulis jurutera ini dapat dihayati kerana tidak pernah
dikongsi bersama penonton. Saya kira penarik kepada drama ini adalah bahasa
indah yang mahu dipaparkan, malangnya ianya tidak digunakan dalam bentuk bacaan
atau narratif.
Sinopsis ringkasnya agak
bercelaru. Seorang jurutera kehilangan kerja pada tahun 1989 dan gagal mendapat
kerja sehingga terpaksa menganggur di rumah. Isterinya bekerja menyara suami
dan emaknya. Si jurutera, lakonan Faizal Hussein dicemuh hampir pada setiap
perbuatan oleh emak mertuanya. Dituduh sebagai lelaki tidak tahu malu dan
pemalas sebagainya hanya kerana emak mertua mahu menantu yang lain, yang jauh
lebih kaya dalam Arash Muhammad. Jadi mereka berkomplot untuk memisahkan rumah
tangga bahgia pasangan Faizal Hussein dan Vanidah Imran dan mereka berjaya.
Malah terlebih berjaya apabila Faizal Hussein tersilap langkah dan telah
menyebabkan kematian seorang wanita yang diupah untuk memisahkan rumah tangga
bahagianya. Dia dipenjarakan dan menulis kisah cintanya di dalam penjara.
Setelah 10 tahun keluar, dia tidak terus bertemu isteri dan anaknya (yang dilahirkan
ketika dia di dalam penjara) tetapi terus memegang janjinya kepada musuh
cintanya untuk tidak bertemu isterinya kerana takut anaknya dihantar ke rumah
kebajikan masyarakat.
Cerita ini tidak ada unsur
yang baik di balas baik dan yang jahat di balas jahat. Kejahatan Arash dan emak
mertua tidak langsung dibalas sebalik cerita ini bergerak pada jalan yang
malar. Tidak ada keinginan untuk membalas dendam, tidak juga ada keinginan
untuk memiliki gadis yang amat dicintai, malah wataknya membawa diri jauh ke
kampung dan mengamalkan hidup caranya sendiri. Aman dan bahgia.
Saya terfikir cerita The
Count of Monte Cristo yang saya baca berkali ketika berumur 13 tahun, di mana
Edmund Dante dalam situasi yang sama dipenjarakan di penjara paling buruk di
Perancis. Dendamnya begitu mendalam. Dengan kebolehan dan kekayaannya, maka
dendamnya dibayar sepenuhnya selepas 15 tahun dipenjarakan. Terfikir pula,
manusia mana dalam dunia ini yang tahu dirinya dizalimi dan hidupnya hancur,
tidak mahu melakukan sesuatu pun untuk mengembalikan keadaan pada yang
sepatutnya. Rasanya hanya pada cerita Melayu di mana tidak ada rasa dendam dan
marah.
Nampaknya tidak ada semangat
Edmund Dante dalam penulisan Tok Uban. Kalau diletakkan saya dalam situasi
berkenaan tentunya masa 10 tahun dalam penjara, saya akan menganalisa keadaan dan
merancang segala yang perlu untuk mengajar mereka yang menganiaya saya. Mungkin
ada sedikit hero Edmund Dante dalam diri saya kot… entah lah.
Kalau mahu dibandingkan
dengan sesuatu, Buku Cinta Abah ini bagai menyiapkan masakan masak merah yang
saya sangat sukai. Bawang telah dihiris nipis. Cabai telah digiling, sos tomato
sudah di tepi kuali dan asam jawa juga telah direndam. Gula dan garam semuanya
sudah sedia. Ayam awal-awal lagi digoreng kuning. Yang menunggu cuma hendak
dimasak. Lalu saya suruh Tok Uban memasak. Hasilnya, tiada rasa! Masin pun
tidak! Lauknya jadi masak merah tapi tak ada rasa masam manisnya. Tak ada pedas-pedas
lidahnya malah kurang nampak merahnya.
Tidak ada rasa untuk dihayati
penonton pada drama ini. Pada hal, banyak situasi yang boleh dibina untuk
menimbulkan rasa kepada penonton.
Awal tadi saya menyebut drama
Hollow sebuah cerita Vietnam. Kalau kita menontonnya, kita akan sendirinya
teruja. Tidak ada dialog yang diulang-ulang. Malah plotnya berjalan ke hadapan
membentuk cerita yang menarik. Plot yang sentiasa bergerak!
Drama Buku Cinta Abah
berlainan pula, dialognya sentiasa berulang berkali-kali seakan mengingatkan
penonton akan perkara yang sama. Pada saya, apa sahaja repetition atau pengulangan
adalah membosan!
Banyak kali saya fikir apa
sebenarnya kekurangan drama ini. Susah sebenarnya, tidak ada babak yang boleh
saya ingati. Arwah Zain Mahmud pernah memberitahu saya bahawa ukuran kejayaan
sebuah drama itu adalah bilamana penonton mengingati babak yang telah
dipamerkan setelah menonton. Ada pula dia mengingatkan saya bahawa menulis
adalah untuk penonton. Tujuan kita menulis adalah kita mahu membawa penonton
mengikuti penulisan kita melalui mainan perasaan yang mampu kita guriskan. Dalam
perspektif drama ini, tiada babak yang saya simpati dalam drama ini.
Kaedah untuk menarik rasa
penonton ini adalah dengan mendalami watak dan senario premis penceritaan.
Contohnya daripada kita mahu berkali mengulangi cemuhan dan kebencian emak
mertua kepada menantu yang tidak bekerja dan kalau bekerja pun tetap dibenci,
jangan diulang cemuhan sebalik menumpukan kepada premis penceritaan. Dengan ini
kita menyelamatkan masa dan menyempurnakan cerita. Contohnya emak mertua benci
menantu. Awal lagi sudah diceritakan. Kebencian selanjutnya dilakukan dengan memikirkan
kemampuan penerimaan penonton. Kita mesti meletakkan penonton sebagai sasaran
penjelmaan imej yang mahu kita paparkan. Kita tanya apa yang penonton mahu
tengok? Bagaimana melakukan apa yang mahu dilihat dengan cara lebih dramatik?
Contoh, semasa makan, tidak dihidangkan kepada menantu malah dipanggilnya calon
menantu disukainya. Malah dilayan sepenuhnya. Dialog semasa makan harus membuat
menantu terkilan. Mahu melebih, maka disuapnya calon menantu makan atau disuruhnya
si anak/isteri melayan lebih kepada calon yang disukai. Malah dimainkan minda dengan bercakap
manipulatif, “mereka ini dulunya kawan, besar bersama macam adik beradik, biasa
suap makan minum ni….Awak tidak kisah, bukan? ” Nampak tidak kejam tapi cukup
menyakitkan untuk si suami. Dalam erti kata lain, kita mainkan babak makan
dengan penuh bererti dan penuh rasa.
Saya mahu mengulangi di sini
bahawa di dalam bercerita harus ada empat elemen yang penting. Unsur hiburannya
untuk merihatkan minda dua jam menonton. Unsur pengembaraannya untuk
memperkembangkan watak dengan pelbagai unsur perwiraan dan pengorbanan. Unsur
romantisnya untuk menggerak jiwa penonton. Unsur magisnya untuk memberi
suntikan keseronokan kepada penonton.
Sayang sekali drama Buku
Cinta Abah ini kalaupun ada segala elemen yang boleh mencantikkan drama ianya
gagal ditonjolkan.
Saya kira juga ada
kemungkinan besar Amie Maziah mahu lebih berhati-hati dalam pengarahannya selepas
kontroversi besar Tiq Zaqyah dirogol dalam drama arahannya terdahulu. Terlalu
banyak babak ketinggalan, umpamanya, minuman Faizal Hussein dimasukkan dadah
tidak ditunjukkan. Ini adalah sangat penting kerana ia boleh menampakkan Faizal
Hussein itu seorang suami yang baik. Begitu juga bagaimana sedikit unsur tidak
sengaja boleh menyebabkan kematian Yasmin Hamid iaitu wanita yang dibayar untuk
menganiyai Faizal Hussin, langsung tidak ditunjukkan. Ianya sebenarnya menarik
untuk ditunjukkan. Cuma kalau takut ianya menimbulkan kontroversi lagi, masukkan
unsur tidak sengaja iaitu Faizal yang kuat tertolak Yasmin sehingga jatuh. Ini
disaksikan ramai. Kreativiti pengarah dan penulis sebenarnya terlalu banyak cabangnya
tanpa mahu menonjolkan unsur tidak perlu seperti adegean rogol sebagainya.
Drama Buku Cinta Abah bagi
saya, kosong tanpa jiwa penceritaan.
No comments:
Post a Comment