Saturday, April 9, 2016

Penilaian Terhadap Hujan Malam Itu karya Sabri Yunus

Hujan Malam Itu: Satu pandangan dari sudut penceritaan dan arah drama RTM
Karya :            Sabri Yunus
Arahan :          Sabri Yunus
Terbitan:         Saujana Media

Setelah beberapa lama berhenti menonton drama Melayu, saya terbawa untuk menonton sebuah drama RTM, slot popular Sabtu malam, 9 April 2016. Tajuknya Hujan Malam Itu menarik bunyinya. Ceritanya mudah, seorang wanita yang alim orangnya telah diperkosa orang yang tidak dikenali ketika ditinggalkan berseorangan di rumah di waktu hujan lebat. Malang bagi wanita tersebut, dia dikahwinkan dengan lelaki yang sama yang memperkosanya.

            Kedengaran klise benar bunyinya. Tema biasa tahun-tahun drama atau filem-filem tahun 1970-an. Cerita yang dibawa mengikut urutan. Menonton Hujan Malam Itu sama lah seperti melihat Ed Osmera berlakon dalam filem Bukan Salah Ibu Mengandung dalam tahun-tahun 70-an. Atau filem-filem serius WD Mochtar dan Ratno Timeor pada tahun-tahun yang sama.

Saya sebut tahun 1970-an kerana corak penceritaannya sama dengan drama-drama era yang sama. Tidak ada kelainan dari jalan ceritanya, urutan plotnya dan susunan konfliknya. Menonton drama Hujan Malam Itu seperti menonton filem atau drama tahun 1970-an.

Persoalannya, baik atau buruk drama-drama tahun 1970-an? Jawapannya, tentulah buruk dan lembab. Urutan plotnya sangat rapat antara satu babak ke satu babak. Ia menjadi satu kronologi urutan masa dan kejadian. Hujan Malam Itu bukan satu cerita yang mahu membawa penonton menangis dan tetawa bersama tetapi ia lebih merupakan cerita yang mahu menyukat masa. Bermula dengan kejadian rogol sehinggalah terpisah suami isteri! Selepas kejadian rogol, mesti kejadian sedih, selepas sedih mesti ada sedih dari bapa, kemudian diikuti sedih oleh abang, diikuti pula dengan hasrat mencari jodoh si ayah dan abang secepat mungkin lalu diambil orang yang tidak dikenali di masjid. Diberinya kerja dan akhirnya si anak tidak dapat menerima suami yang dipilih kerana dialah orang yang memperkosanya. Peluang untuk bertaubat dan berlaku baik  untuk kesemua wataknya, dengan kesudahan yang baik nampaknya ditutup dalam Hujan Malam Itu.

            Dari segi pengarahan ianya adalah baik. Sabri Yunus berjaya mengarah dengan baik. Ada beberapa shot yang tidak begitu baik dan gagal dalam menyampaikan maksud shot tetapi secara keseluruhannya, ianya adalah baik. Cuma peneliti audio mungkin tidak peka apabila pelakon 'mumbling' membuat tidak siapa tahu apa yang dikatakan pelakon. Mungkin juga peneliti audio tidak boleh berbuat apa-apa kerana yang mumblingnya adalah pengarahnya sendiri. Entahlah.

            Dari segi penceritaan, Sabri Yunus masih banyak perlu belajar kalau mahu lari dari penulisan era 70-an. Sudah lebih 50 tahun, takkan drama kita masih di tahap yang sama.

            Apabila selesai menonton drama ini, saya terfikir, ke mana arahnya drama kita selepas 70 tahun wujudnya RTM. Masih mahu di tahap lama ke? Apa jadi dengan sistem penilaian dan penerimaan cerita melalui pitching. Nampaknya... tidak ada kesudahan dengan masalah konten dalam penceritaan.

            Setelah 70 tahun hidup, RTM sepatutnya sudah terkenal seluruh dunia dengan cerita yang sangat bermutu dan rancangan-rancangan yang menarik yang memberi pengharapan kepada negara dan masyarakat. Sepatutnya begitu. Malangnya.... RTM cuma seronok dengan angkanya 70 tahun. Begitu lama di dalam industri! Konten ceritanya tidak ke mana.... Malang sekali untuk negara kerana sebenarnya, RTM tidak ada arah untuk dituju. Kalau tidak tentu drama-dramanya menjadi sangat bermutu.

            Balik kepada Hujan Malam Itu. Ceritanya draggy. Tidak ada keindahan dalam penceritaannya. Saya selalu ulang dan ulang lagi. Dalam sesebuah drama yang bermutu mesti ada magisnya. Magiknya terletak kepada unsur pengembaraannya, unsur humornya, unsur pengorbanannya dan akhirnya unsur percintaannya. Saya sebut dan sebut sekali lagi... unsur pengembaraan adalah untuk menunjukkan satu jalinan cerita yang bergerak, membuat penonton tertanya-tanya, apa nak jadi selanjutnya, bagaimana wataknya mahu selamat... Penonton boleh terbawa dengan suspen dan persoalanan, kalau unsur ini digarap dengan baik.

            Unsur humornya, walaupun dalam cerita yang sedih, mesti wujud. Ini memberi ruang kepada penonton untuk berehat jiwa dan minda kerana masa bercerita adalah 2 jam. Dua jam melayan cerita yang meleret adalah tersangat membosankan. Dalam cerita-cerita hindustan, tamil, hollywood atau kebanyakan cerita dalam dunia ini, ada diupah pelakon komedi untuk menjayakan sesetengah babak. Untuk penulis yang pandai, tidak perlu ditambah watak komedi tetapi senarionya boleh dihumorkan...

            Unsur pengorbanan adalah sangat penting dalam mana-mana drama. Inilah detik di mana jiwa penonton disentuh. Semangat dan kepercayaan penonton dikupas sama ada dengan perlahan melalui susunan beberapa babak atau mendadak mengikut ketelitian penulis. Pengorbanan boleh dilakukan di dalam drama ini ketika Zara Zya merasa sakit dan pening tiba-tiba. Si suami boleh mengendong isteri yang tidak mahu bersamanya (kerana rasa bersalah dinoda). Kalau tidak mengendong pun, si suami boleh menunjukkan sifat keterlaluan ambil beratnya sehingga tidak sedar tangannya (kaki, kepala, mana manalah!) luka atau berdarah kerana sesuatu kecederaan. Ini boleh menyentuh perasaan penonton.

            Tujuan menulis atau bercerita adalah untuk membawa penonton menghayati penceritaan. Tugas penulis adalah untuk membawa rasa dan semangat penonton ke arah penceritaan. Bukannya memaksa penonton memahami melalui kronologi urutan kejadian.

            Unsur percintaan bertujuan untuk membawa penonton menyentuh sudut kecil hatinya. Penulis harus mampu membawa penceritaan dengan mengaitkan unsur percintaan dari kebencian atau dari kosong sehingga tergerak cintanya. Cinta boleh kepada ayah, boleh kepada ibu, boleh kepada suami, boleh kepada isteri, boleh kepada anak, kawan sebagainya... Pandai-pandailah penulis memilih untuk mempertengahkan unsur-unsur ini.

            Malangnya, penulis di dalam Hujan Malam Itu gagal di dalam mempertengahkan empat elemen ini di dalam penceritaan.

            Kalaulah drama ini ditonton pada tahun-tahun 70-an tentu ianya begitu menambat perasaan.  Bagaimanapun, zaman sekarang.. kita sudah terlalu lama disumbat dan ditatang dengan pelbagai cerita dari luar dan dalam. Tentu kita tidak mahu lagi melihat cerita dengan idea idea klise tetapi kita mahukan sesuatu yang lain dari yang lain. Hujan Malam Itu tidak ada kelainan!

            Sepatutnya, apabila babak rumah dicerobohi dan diperkosa cerita ini di bawa ke hadapan setahun kemudian. Lebih banyak pengorbanan, percintaan dan humor menanti kalau ianya dibawa setahun atau 8 bulan ke hadapan. Bayangkan, Zara Zya sudah berkahwin dan sarat mengandung. Suami masih tidur di luar, di ruang tamu walaupun sudah sekian lama berkahwin. Pembantu kedai basuh kenderaan boleh memberi humor kepada penceritaan.

            Zaman telah berubah, idea juga perlu berubah. Fikir lah sesuatu dengan 'simple' sebolehnya kemudian fikirkan sesuatu mengenainya di luar kemampuan penceritaan. Kaedahnya, apa yang belum orang fikir... apa yang mahu menyentuh pemikiran orang. Bagaimana mahu membuat penonton turut bersedih... dan sebagainya.

            Untuk saya, masih banyak yang perlu dipelajari dalam kaedah penceritaan oleh penulis Hujan Malam Itu.  
           
           



No comments:

Post a Comment