Drama ANAK: Satu penelitian dalam persoalan kesuburan pasangan
Tarikh tayangan:- 6/9/2016
Saluran:- TV2, 10 malam
Lebih sejam pertama menonton drama Anak di TV2, pemerhatian saya, ia drama yang membosankan. Dalam sejam pembinaan drama ia gagal memberi keseronokan menonton kepada saya. Mungkin lain kepada orang lain tetapi kepada saya ia amat membosankan. Bagaimanapun, saya menunggu sehingga akhir untuk melihat perkembangan drama yang ditulis oleh A Wahid Nasir ini.
10 minit pertama drama mesti dibina untuk menarik penonton menonton. Ia amat penting. Penonton harus diikat di tempat duduk menonton drama, memikirkan apa perkembangannya dan sedikit sebanyak mahu diusik dan terpaut dengan watak-watak diketengahkan. Drama ini amat bosan pada 10 minit pertama dan membawa bosannya hingga sejam lamanya. Tidak ada satu ikatan antara penonton dengan watak-watak dibawa terbina walaupun lebih sejam menonton.
Ceritanya mudah. Pasangan yang sudah lama berkahwin inginkan anak, melakukan ujian ke atas kesuburan dan mendapati si suami sebenarnya ada masalah kesuburan. Lalu jalan keluar adalah melalui semaian benih tabung uji. (Isu yang sudah lebih 20 tahun dibual). Halangan kepada kebahgiaan pasangan yang tidak memerlukan anak ini adalah si ayah kepada suami yang mahukan cucu ke 15 dari anak lelakinya dan ia harus dilakukan secara normal bukan melalui tabung uji. Lalu dipaksa anaknya berkahwin lagi tanpa mahu mengakui masalahnya berpunca dari masalah kesuburan anak sendiri. Bunyinya agak serius tapi cara pembawaan cerita ada kemungkinannya sebuah drama komedi. (Malangnya ia tidak begitu lawak!)
Nak dijadikan cerita, si ayah bercakap pekat Kelantan, si isteri bercakap pekat Kedah, si anak dan menantu bercakap KL. Hmmm…. Saya mengenali banyak kawan-kawan dari Kelantan yang berkahwin orang Kedah. Mereka masih orang Kelantan tetapi bercakap lebih lembut dengan isteri dalam bahasa yang mereka tahu (biasanya bahasa surat). Hancurlah rumah tangga kalau pasangan gagal berkomunikasi dengan baik. Maklumlah, kalau digunakan bahasa Kelantan yang pekat ini, saya sendiri yang pernah belajar di Kelantan pun terpaksa melihat subtitles, inikan pula orang lain. Tanpa subtitles, Gapo gapo pun dak fahe, dok sepatah hare.
Ini satu teguranlah pada pengusaha. Kalau nak buat cerita cakap bahasa daerah, buatlah. Ini Malaysia. Cuma sertakan subtitles sama. Bukan semua orang faham. Bila orang tak faham, orang rasa bosan. Bila bosan ada yang bengang.
Ok, balik kepada cerita.
Cerita bermula dengan sedikit temubual dengan watak utama yang dimulakan dengan si watak utama menyelamat seorang wanita yang akan bersalin, terduduk sakit di tangga rumahnya. Dari sini cerita dibawa untuk mengenali watak-watak utama sebagainya iaitu pasangan yang melalui keadaan yang sukar untuk mendapat anak tabung uji.
Hmmm…. Agak melebih seorang wanita menjerit kesakitan kerana nak bersalin. Mungkin itu dikatakan drama. Dalam situasi sebenar (percayalah dari cakap orang yang punyai 6 anak ni…), sukar nak dapati seorang wanita menjerit terlolong sakit nak bersalin. Tambahan sakit pula bukannya datang tanpa henti tetapi berselang seli (antara sakit dengan kekejangan) mengikut kekerapan dan kerapatan mahu bersalin. Tak mengapalah kalau mahu didramakan melebih sedikit menjadi terjerit terlolong. Kalau mahu menilai tekniklah, drama Korea-lah tentu menarik penonton lebih kepada unsur panik watak-watak keliling dan bukannya terlolong jeritan pesakit. Ia lebih realistik dan lawak, kalau yang panik itu watak sampingan dan bukannya orang yang nak bersalin.
Konsep selang seli drama dan temubual sebenarnya satu konsep yang baik kalau kena gayanya. P Ramlee pernah mengajar dalam beberapa filemnya mengenai konsep temubual dan pendramaan yang menceritakan tentang temubual. Ia mesti saling kait mengait dan saling menjawab persoalan. Apa yang terjadi pada drama tulisan Wahid Nasir ini adalah temubual diulang dramanya. Apa yang ditanya dalam temubual, dijawab dalam temubual dan kemudian diulang cakap dalam pendramaan. Kesimpulannya… Bosan! Orang putih kata redundant. Berulang dan bertindan!
Sebenarnya dari sinilah diuji kreativiti penulis. Ideanya sudah ada. Nak ada temubual kepada pasangan bermasalah dan kemudian nak buat drama. Nak intercut kepada kejadian. Tak menarik kalau sesuatu itu dijawab dan kemudian diulang tayang dramanya. Sepatutnya ada pendramaannya walaupun dalam temubual! Temubual semestinya ada naik turun dramanya bukannya flat.
Contohnya,
TEMUBUAL:- rintangan sebenarnya datang dari bapa saya. (Senyum sinis) Naik pening saya! Dia yang mati mati mau sangat anak dari kami. Bukan seorang....
Cut to
Dalam. Ruang Tamu Rumah. Siang
CU kepada si ayah, berpakaian pejabat, yang berdiri di tepi tangga. Tangan menampar dan mengenggam erat pengadang tangga. Insert Si isteri berada selang berapa anak tangga dibawah memandang ke arah tangan si ayah yang erat mengenggam marah pengadang tangga . Si ayah kelihatan agak bebal dan marah.
Ayah
(Keras dan tegas!) Aku nak tiga! Pantang keturunan aku! 14 cucu aku dari tiga anak! Ini anak yang seorang ni.. liat sangat! Keturunan aku gagah gagah belaka. (Pandang isteri seakan mengesahkan!) Aku sendiri 4 anak! Dia, seorang pun susah!
ATAU
Ayah
Ya.. saya yang nak sangat cucu! Itu pun susah ke? (sekali gus introduce watak ayah). Bukan satu tapi tiga!!!
Contoh di sini adalah menunjukkan kesinambungan dalam pergerakan antara temubual dan pendramaan. Unsur drama mesti menyambung persoalan yang dibawa temubual bukannya mengulang tayangnya dalam bentuk drama. Dan ini yang berlaku dalam drama Anak. Rata-rata semua temu bual di ulang dramanya. Ideanya menarik, kreativiti penyampaiannya mendatar.
Cerita yang dibawa ini sebenarnya gagal menambat hati penonton. Kalau cerita seperti inginkan anak ini sebenarnya penonton mahu diikat kepada beberapa watak. Pertamanya si isteri yang tidak mendapat anak. Kedua, si suami yang tidak subur benihnya. Ketiga si ayah yang tidak dapat menerima bahawa keturunannya tidak subur atau cukup gagah!
Unsur yang dibawa hanyalah usur percakapan sahaja tanpa ada unsur pembinaan plot untuk mengikat hati penonton untuk suka duka bersama watak. Drama boleh melaung cakap dan menempik kesukaan atau kedukaan tetapi itu cuma keseronokan watak dan pelakon sahaja. Hakikat sebenarnya, penonton tidak diikat.
Untuk mengikat penonton, plot harus dibina. Sedikit harapan harus diketengahkan. Ayah ingin sangat seorang cucu. Mesti disebutkan. Malahan kalau cakap slow talk dengan anak ia lebih mendalam penerimaannya. Kemudian dalam pembinaan plot harus ada kekesalan. Anak gagal. Lepas gagal…. Mesti ada kedukaan memuncak. Yang gagal sebenarnya, si anak sendiri. Ia itu benihnya tak subur. Si ayah harus bersedih dalam self denial. Contohnya tonik yang dibawa. Itu satu pengharapan. Kekesalannya apabila ia gagal. Maka dicuba lagi kaedah lain pula. Gagal lagi. Ini dinamakan pembinaan plot. Tujuannya mengikat penonton. Mahu penonton bersedih bersama atau bersemangat bersama. Para penulis kita sebenarnya kurang memahami teknik menarik penonton ini. Mereka lebih berminat untuk memberi dialog bernada tinggi kepada perwatakan. Apa sahaja pembinaan plot cuma dilafazkan dalam dialog sahaja.
Bagi saya, drama Anak ini sebenarnya gagal menambat hati penonton untuk berinteraksi dengan watak. Sama sekali ianya gagal! Drama pasangan tidak dapat anak ini sebenarnya satu isu yang menyentuh perasaan tetapi drama ini gagal menyuntik sentuhan tersebut.
Apa yang perlu dilakukan apabila mendapat idea dari seorang penulis adalah duduk untuk meneliti skrip yang diberi. Berbincang dan mempersoalkan di mana hati penonton ditambat dan bagaimana mau menambatnya. Idea yang diberikan penulis semestinya sudah menarik cuma kebiasaan penulis adalah ia terlalu ‘kesempitan’ dalam pembinaan dialog yang menyeronokkan pelakon tanpa mahu memikirkan soal penonton! Dengan idea yang menarik maka fikirkan cara mahu membuat penonton menangis dan ketawa bersama. Bagaimana membina plotnya. Pada saya, drama Anak ini cuma bermain pada peringkat idea penulis sahaja dan meninggalkan secara langsung penelitian pembinaan plot untuk menarik ‘rasa’ penonton. Malang sekali!
Tarikh tayangan:- 6/9/2016
Saluran:- TV2, 10 malam
Lebih sejam pertama menonton drama Anak di TV2, pemerhatian saya, ia drama yang membosankan. Dalam sejam pembinaan drama ia gagal memberi keseronokan menonton kepada saya. Mungkin lain kepada orang lain tetapi kepada saya ia amat membosankan. Bagaimanapun, saya menunggu sehingga akhir untuk melihat perkembangan drama yang ditulis oleh A Wahid Nasir ini.
10 minit pertama drama mesti dibina untuk menarik penonton menonton. Ia amat penting. Penonton harus diikat di tempat duduk menonton drama, memikirkan apa perkembangannya dan sedikit sebanyak mahu diusik dan terpaut dengan watak-watak diketengahkan. Drama ini amat bosan pada 10 minit pertama dan membawa bosannya hingga sejam lamanya. Tidak ada satu ikatan antara penonton dengan watak-watak dibawa terbina walaupun lebih sejam menonton.
Ceritanya mudah. Pasangan yang sudah lama berkahwin inginkan anak, melakukan ujian ke atas kesuburan dan mendapati si suami sebenarnya ada masalah kesuburan. Lalu jalan keluar adalah melalui semaian benih tabung uji. (Isu yang sudah lebih 20 tahun dibual). Halangan kepada kebahgiaan pasangan yang tidak memerlukan anak ini adalah si ayah kepada suami yang mahukan cucu ke 15 dari anak lelakinya dan ia harus dilakukan secara normal bukan melalui tabung uji. Lalu dipaksa anaknya berkahwin lagi tanpa mahu mengakui masalahnya berpunca dari masalah kesuburan anak sendiri. Bunyinya agak serius tapi cara pembawaan cerita ada kemungkinannya sebuah drama komedi. (Malangnya ia tidak begitu lawak!)
Nak dijadikan cerita, si ayah bercakap pekat Kelantan, si isteri bercakap pekat Kedah, si anak dan menantu bercakap KL. Hmmm…. Saya mengenali banyak kawan-kawan dari Kelantan yang berkahwin orang Kedah. Mereka masih orang Kelantan tetapi bercakap lebih lembut dengan isteri dalam bahasa yang mereka tahu (biasanya bahasa surat). Hancurlah rumah tangga kalau pasangan gagal berkomunikasi dengan baik. Maklumlah, kalau digunakan bahasa Kelantan yang pekat ini, saya sendiri yang pernah belajar di Kelantan pun terpaksa melihat subtitles, inikan pula orang lain. Tanpa subtitles, Gapo gapo pun dak fahe, dok sepatah hare.
Ini satu teguranlah pada pengusaha. Kalau nak buat cerita cakap bahasa daerah, buatlah. Ini Malaysia. Cuma sertakan subtitles sama. Bukan semua orang faham. Bila orang tak faham, orang rasa bosan. Bila bosan ada yang bengang.
Ok, balik kepada cerita.
Cerita bermula dengan sedikit temubual dengan watak utama yang dimulakan dengan si watak utama menyelamat seorang wanita yang akan bersalin, terduduk sakit di tangga rumahnya. Dari sini cerita dibawa untuk mengenali watak-watak utama sebagainya iaitu pasangan yang melalui keadaan yang sukar untuk mendapat anak tabung uji.
Hmmm…. Agak melebih seorang wanita menjerit kesakitan kerana nak bersalin. Mungkin itu dikatakan drama. Dalam situasi sebenar (percayalah dari cakap orang yang punyai 6 anak ni…), sukar nak dapati seorang wanita menjerit terlolong sakit nak bersalin. Tambahan sakit pula bukannya datang tanpa henti tetapi berselang seli (antara sakit dengan kekejangan) mengikut kekerapan dan kerapatan mahu bersalin. Tak mengapalah kalau mahu didramakan melebih sedikit menjadi terjerit terlolong. Kalau mahu menilai tekniklah, drama Korea-lah tentu menarik penonton lebih kepada unsur panik watak-watak keliling dan bukannya terlolong jeritan pesakit. Ia lebih realistik dan lawak, kalau yang panik itu watak sampingan dan bukannya orang yang nak bersalin.
Konsep selang seli drama dan temubual sebenarnya satu konsep yang baik kalau kena gayanya. P Ramlee pernah mengajar dalam beberapa filemnya mengenai konsep temubual dan pendramaan yang menceritakan tentang temubual. Ia mesti saling kait mengait dan saling menjawab persoalan. Apa yang terjadi pada drama tulisan Wahid Nasir ini adalah temubual diulang dramanya. Apa yang ditanya dalam temubual, dijawab dalam temubual dan kemudian diulang cakap dalam pendramaan. Kesimpulannya… Bosan! Orang putih kata redundant. Berulang dan bertindan!
Sebenarnya dari sinilah diuji kreativiti penulis. Ideanya sudah ada. Nak ada temubual kepada pasangan bermasalah dan kemudian nak buat drama. Nak intercut kepada kejadian. Tak menarik kalau sesuatu itu dijawab dan kemudian diulang tayang dramanya. Sepatutnya ada pendramaannya walaupun dalam temubual! Temubual semestinya ada naik turun dramanya bukannya flat.
Contohnya,
TEMUBUAL:- rintangan sebenarnya datang dari bapa saya. (Senyum sinis) Naik pening saya! Dia yang mati mati mau sangat anak dari kami. Bukan seorang....
Cut to
Dalam. Ruang Tamu Rumah. Siang
CU kepada si ayah, berpakaian pejabat, yang berdiri di tepi tangga. Tangan menampar dan mengenggam erat pengadang tangga. Insert Si isteri berada selang berapa anak tangga dibawah memandang ke arah tangan si ayah yang erat mengenggam marah pengadang tangga . Si ayah kelihatan agak bebal dan marah.
Ayah
(Keras dan tegas!) Aku nak tiga! Pantang keturunan aku! 14 cucu aku dari tiga anak! Ini anak yang seorang ni.. liat sangat! Keturunan aku gagah gagah belaka. (Pandang isteri seakan mengesahkan!) Aku sendiri 4 anak! Dia, seorang pun susah!
ATAU
Ayah
Ya.. saya yang nak sangat cucu! Itu pun susah ke? (sekali gus introduce watak ayah). Bukan satu tapi tiga!!!
Contoh di sini adalah menunjukkan kesinambungan dalam pergerakan antara temubual dan pendramaan. Unsur drama mesti menyambung persoalan yang dibawa temubual bukannya mengulang tayangnya dalam bentuk drama. Dan ini yang berlaku dalam drama Anak. Rata-rata semua temu bual di ulang dramanya. Ideanya menarik, kreativiti penyampaiannya mendatar.
Cerita yang dibawa ini sebenarnya gagal menambat hati penonton. Kalau cerita seperti inginkan anak ini sebenarnya penonton mahu diikat kepada beberapa watak. Pertamanya si isteri yang tidak mendapat anak. Kedua, si suami yang tidak subur benihnya. Ketiga si ayah yang tidak dapat menerima bahawa keturunannya tidak subur atau cukup gagah!
Unsur yang dibawa hanyalah usur percakapan sahaja tanpa ada unsur pembinaan plot untuk mengikat hati penonton untuk suka duka bersama watak. Drama boleh melaung cakap dan menempik kesukaan atau kedukaan tetapi itu cuma keseronokan watak dan pelakon sahaja. Hakikat sebenarnya, penonton tidak diikat.
Untuk mengikat penonton, plot harus dibina. Sedikit harapan harus diketengahkan. Ayah ingin sangat seorang cucu. Mesti disebutkan. Malahan kalau cakap slow talk dengan anak ia lebih mendalam penerimaannya. Kemudian dalam pembinaan plot harus ada kekesalan. Anak gagal. Lepas gagal…. Mesti ada kedukaan memuncak. Yang gagal sebenarnya, si anak sendiri. Ia itu benihnya tak subur. Si ayah harus bersedih dalam self denial. Contohnya tonik yang dibawa. Itu satu pengharapan. Kekesalannya apabila ia gagal. Maka dicuba lagi kaedah lain pula. Gagal lagi. Ini dinamakan pembinaan plot. Tujuannya mengikat penonton. Mahu penonton bersedih bersama atau bersemangat bersama. Para penulis kita sebenarnya kurang memahami teknik menarik penonton ini. Mereka lebih berminat untuk memberi dialog bernada tinggi kepada perwatakan. Apa sahaja pembinaan plot cuma dilafazkan dalam dialog sahaja.
Bagi saya, drama Anak ini sebenarnya gagal menambat hati penonton untuk berinteraksi dengan watak. Sama sekali ianya gagal! Drama pasangan tidak dapat anak ini sebenarnya satu isu yang menyentuh perasaan tetapi drama ini gagal menyuntik sentuhan tersebut.
Apa yang perlu dilakukan apabila mendapat idea dari seorang penulis adalah duduk untuk meneliti skrip yang diberi. Berbincang dan mempersoalkan di mana hati penonton ditambat dan bagaimana mau menambatnya. Idea yang diberikan penulis semestinya sudah menarik cuma kebiasaan penulis adalah ia terlalu ‘kesempitan’ dalam pembinaan dialog yang menyeronokkan pelakon tanpa mahu memikirkan soal penonton! Dengan idea yang menarik maka fikirkan cara mahu membuat penonton menangis dan ketawa bersama. Bagaimana membina plotnya. Pada saya, drama Anak ini cuma bermain pada peringkat idea penulis sahaja dan meninggalkan secara langsung penelitian pembinaan plot untuk menarik ‘rasa’ penonton. Malang sekali!
No comments:
Post a Comment