Friday, September 9, 2016

Child 44:- Gelap Tetapi Tidak Membosankan

CHILD 44:- Kegagalan yang menarik
Slot: Movie/Cinemax


Dalam kelapangan saya menonton sebuah filem yang saya kira sangat menarik, Child 44 di siaran Cinemax beberapa hari lalu. Cerita mengenai pembunuhan kejam ke atas kanak-kanak. Satu tema yang biasa pada filem-filem barat cuma premis yang diambilnya sangat menarik. Persekitaran yang dipilihnya meliputi zaman kekejaman pemerintahan Stalin di Ukraine dengan mengambilkira latar belakang kehidupan Leo Demidov, seorang kapten dalam Kementerian Keselamatan Negara (MGB), satu agensi yang sangat berkuasa dan kejam dalam melaksanakan tugasnya. Filem ini gagal pada Box Office tetapi pada saya, ianya sebuah filem yang harus ditonton. Child 44 sangat menarik.

http://www.filmandtvnow.com/wp-content/uploads/2015/02/C44_QUAD_MASTER_AW_P4P-e1423824879856.jpg 
Diterbitkan bersama antaranya oleh Ridley Scott, Geog Shapiro dan Michael Schaefer, filem ini menelan belanja lebih US50 juta dolar. Ridley Scott adalah antara pengusaha dan pengarah filem yang sangat saya minati dan merupakan seorang penerbit yang sentiasa mencari idea-idea menarik dan pelik untuk diterbitkan. Filem Child 44 saya kira masih pelik dan mendahului zaman. Filem ini turut dibintagi Tom Hardy, Gary Oldman dan Noomi Rapace. Kehadiran Tom Hardy dan Gary Oldman sudah cukup menceriakan penceritaan.

Kalau mahu mencari filem yang keluar dari pemikiran atau paradigma kebiasaan penceritaan, ini lah filem yang harus ditonton. Paradigma penceritaan filem Mat Salleh biasanya dimulakan dengan pembukaan yang menceritakan secara terperinci perwatakan, ketelitian plot awalan yang perlahan dan bergerak perlahan ke arah crisis dan akhirnya penyelesaian. Majoriti jalan cerita filem Hollywood boleh dibaca, bagai membilang 5 + 5 = 10.

Kalau mahu saya cari contoh terdekat untuk filem ini, ia hampir kepada flem Silence of the Lamb di mana watak yang dibawa Anthony Hopkin sebagai Hannibal meninggalkan kesan yang mendalam kepada mereka yang menonton. Apa lagi karektor yang diberikan adalah seorang pembunuh bersiri yang sangat kejam, bijak dan manipulatif serta diselitkan pula dengan hitamnya wataknya memakan daging mangsa-mangsanya. Ia gelap (dark), ada kalanya sedikit lembab dan bosan (dull), penuh misteri serta menakutkan. Secara keseluruhan ianya menganggu minda mereka yang menonton. Filem Child 44 mempunyai ciri-ciri gelap, sedikit bosan, penuh misteri serta menakutkan. Ia pasti akan menganggu minda mereka yang menontonnya.

Secara kasar ceritanya;-
1. 1953, Leo Demidov sebagai seorang kapten dalam unit ketenteraan yang sangat ditakuti orang ramai. Mereka boleh menangkap sesiapa sahaja yang dianggap merbahaya kepada negara dan menembaknya mati kalau ada pengakuan. Itu pun pengakuan yang dipaksa. Namun Leo Demidov ini tidak kejam orangnya malah sentiasa mengamalkan cara yang munasabah dalam menjalankan tanggunjawabnya. Kerana mahu melindungi isterinya yang dituduh pengkhianat, Leo diturunkan pangkat menjadi prebet biasa dan dihumban jauh dari Moscow. Mencintai isterinya sepenuhnya, Leo dapati isterinya tidak menyintainya malah mengahwininya kerana takutkan kuasa dan uniformnya. Dia dengan rela melepaskan isterinya namun isterinya membuat keputusan untuk tetap bersamanya. Dalam cerita yang mewakili segmen kemanusiaan ini, Child 44 memperlihatkan pasangan suami isteri ini akhirnya memilih untuk membela dua kanak-kanak yang menjadi yatim piatu hasil dari uniform yang dipakainya.

2. Tidak ada pembunuhan dalam dunia lengkap Soviet kerana pembunuhan itu mainan songsang pemikiran pihak kapitalis. Untuk menutup segala pembunuhan, polis atau kerajaan akan segera menutup kes tanpa mahu menyiasatnya lengkap. Akibatnya, kes bunuh biasanya dilabelkan sebagai mati mengejut, bunuh diri atau kemalangan. Akibat langsung, pembunuhan bersiri 43 kanak-kanak secara kejam dengan isi perutnya dikosongkan ditakrifkan sebagai kemalangan. Ini merisaukan Leo dan dia menyiasat di sebalik kerisauan pihak atasan dan usaha berterusan mereka yang mahu menutup kes kerana tidak mahu ada pihak kapitalis di tempat mereka. Untuk itu, kita diperlihatkan unsur suspen yang menaik dalam usaha Leo menyelesaikan misteri pembunuhan 43 kanak-kanak di laluan keretapi.

Bentuk penceritaan dibawa agak lembab (dull) dan banyak memainkan unsur gelap dalam pencahayaannya. Pengarah, Daniel Espinosa tentunya mahu memainkan elemen ketakutan apabila negara diperintah pihak tentera. Secara umum kesemua mereka yang berlakon bercakap dalam slanga Russian-English yang membuat majoriti pengkritik orang putih menyifatkan filem ini membosankan. Pada saya, tidak ada masalahnya antara Russian English, Malay English atau sebagainya asalkan percakapannya mudah difahami. Dan sememangnya, dialog di dalam filem ini mudah difahami. Pentafsiran Daniel Espinosa adalah tepat dengan membawa unsur pencahayaan yang malap apabila mahu disamakan dengan zaman pemerintahan kuku besi Stalin dan fahaman komunisnya. Dunia yang gelap dalam suasana kehidupan yang malap. Kita akan dapati di akhir cerita, pencahayaannya berubah menjadi terang dan lebih cantik warnanya apabila segala masalah diselesaikan. Ia bagi melambangkan satu harapan baru. Aspek kegelapan dalam teknik pencahayaan Daniel Epinosa jauh dari membosan. Malah ianya kena dengan suspen dan turutan plot yang menaik.

No comments:

Post a Comment